Thursday 18 January 2018

KARANGAN SYARAHAN

SYARAHAN


                Selamat pagi dan salam sejahtera dan salam sejahtera saya ucapkan kepada saudara Pengerusi Majlis, panel hakim yang tetap berdiri di atas neraca keadilan, yamg berusaha Tuan Guru Besar, guru-guru dan rakan seperjuangan sekalian. Tajuk syarahan yang akan saya sampaikan pada pagi yang penuh nostalgia ini ialah “Punca-punca Pencemaran Alam Sekitar”.

Para pendengar yang budiman,

                Kita sebagai rakyat bumi Malaysia berbesar hati melihat kemajuan yang dicapai oleh negara kita. Semakin maju dan semakin membangun. Namun begitu, dalam ‘gah’ menuju kemodenan, tanpa kita sedari alam sekitar terabai dan tercemar. Berikutan pertambahan bilangan kenderaan mengakibatkan asap tebal bermaharaja di udara. Udara tidak lagi bersih bertukar menjadi amat kotor. Selain itu, penebangan hutan secara tidak terancang turut menjejaskan alam sekitar. Penebangan hutan ini boleh membawa kepada masalah hakisan berikutan banyak pokok telah ditebang.

                Pembakaran hutan dan sampah secara terbuka merupakan satu lagi punca pencemaran alam sekitar. Asap tebal menjadikan kawasan tersebut berjerebu dan akan menjejaskan kesihatan manusia serta kehidupan flora dan fauna. Pembuangan sampah merata-rata menjadikan pemandangan alam sekitar kotor dan tidak terurus sedangkan tong sampah disediakan. Begitu juga dengan kilang-kilang yang mengeluarkan asap beracun ke udara turut menjejaskan alam sekitar. Kilang-kilang ini turut membuang sisa toksik ke dalam saliran seperti sungai. Natijahnya, sungai tersebut tersumbat, kotor dan hidupannya mati.

Sidang hadirin yang dihormati,

                Kesimpulannya, pencemaran alam sekitar ini harus dipandang serius kerana akan mengancam kesejahteraan hidup manusia dan kestabilan ekologi. Langkah pencegahan dan pengawalan harus teliti dan diambil bagi mengelakkan pencemaran alam sekitar berlanjutan. Sebelum mengundur diri, saya ingin memohon ampun dan maaf jika tersalah bicara.

                Sekian, terima kasih.


No comments:

Post a Comment

SOALAN TRIAL SAINS KOMPUTER

  KOLEKSI SOALAN TRIAL SAINS KOMPUTER